Mark: “Ik ben blij als ik met mensen over wijn kan praten”
Hij werkte jarenlang in de horeca, maar sinds twee jaar doet hij wat hij echt leuk vindt, namelijk met wijn werken. Het liefst adviseert Mark Appeldoorn van Grapedistrict aan de Burgemeester Reigerstraat in Utrecht mensen die helemaal geen verstand hebben van wijn. “Dat is het allerleukste!”
“Onze winkel is ingedeeld op smaak. Het idee daarvan is dat we het niet al te ingewikkeld willen maken. Wijn moet toegankelijk zijn voor iedereen. We hebben negen categorieën: van bubbels tot dessertwijnen.” Appeldoorn denkt dat de winkel daarin uniek is, vergeleken met andere wijnzaken in Utrecht. “Mensen zijn soms naar iets opzoek. Het is dan de uitdaging om hetgene te vinden waar zij naar opzoek zijn. Hier kun je geen domme vragen stellen.”
“Hier kun je geen domme vragen stellen”
De liefde voor wijn begon bij Appeldoorn rond zijn 22e. “Voor die tijd dronk ik bier.” Hij ging in de horeca werken en daarbij was het proeven van verschillende wijnen een vereiste. “Ik ontdekte dat er wat leuks gebeurt als je eten en wijn op een bijzondere manier combineert. De combinatie van wijn en spijs is heel interessant.” Dus ging hij steeds meer lezen en steeds meer proeven. “Ik heb mijn wijnbrevet gehaald.” Regelmatig was hij in de wijnzaak aan de Burgemeester Reigerstraat te vinden. “Ik sprak mijn voorgangster af en toe, doordat ik vaste klant was. Het bleek dat zij ging stoppen. Ik ging voor haar baan en ik kreeg hem uiteindelijk. Het is het leukste werk dat je kan hebben. Ik ben blij als ik met mensen over wijn mag praten.” Ook het team waarmee hij werkt is enthousiast. “Het liefste heb ik natuurlijk werknemers die ontzettend veel van wijn weten, maar dat is niet altijd het geval. We hebben ook studenten is dienst die parttime werken. Zij worden hier opgeleid. Vooral in het begin moeten ze ontzettend veel wijnen proeven. Natuurlijk moeten ze de wijn dan wel uitspugen”, lacht hij. “Ik merk dat ze dan ook steeds meer geïnteresseerd worden. Ze willen meer over de wijn te weten komen. Ze willen meer wijnen proeven. Dat is wat we moeten hebben.”
“Ze moeten ontzettend veel wijnen proeven maar ze moeten het wel uitspugen”
“Onze klantenkring is heel divers. Hier komen mensen tussen de 25 en de 50. Sommigen hebben veel verstand van wijn. Anderen komen en willen voor het eerst iets anders dan een supermarktwijn. In de supermarkt krijg je geen advies. Wij kunnen dat wel bieden. Sommigen komen hier en willen advies voor een wijn die lekker smaakt bij een bepaald gerecht. Het liefste heb ik dan dat ze het hele recept meenemen, want juist dat kan heel bepalend zijn.” Appeldoorn denkt het concept van de winkel de klanten aanspreekt. “Het is een heel frisse winkel. Bij de verschillende categorieën staan verhaaltjes. Sommige klanten nemen ook echt even de tijd om de verhaaltjes te lezen. Daarnaast is dit een ‘lekkere’ straat. Het is van bovenaf ook bepaald dat de verschillende winkels van Grapedistrict in ‘lekkere’ straten moeten zitten. Hier in de straat zitten goede delicatessenzaken. Het is een echte ‘eetstraat’.” Appeldoorn is wel van mening dat je wijn echt moet leren drinken. Zijn advies? “Begin met een zachtere witte wijn. Maar drink geen zoet. Wij verkopen dat bijvoorbeeld niet eens. Zoete wijn is misschien lekker, maar de ervaring op het einde is niet goed. Proef en probeer verschillende wijnen. Je smaak ontwikkelt zich. En kom langs voor goed advies.”
“Drink geen zoete witte wijn”
Daarnaast heeft de winkel ook leuke service. “De wijn staat hier gekoeld. Dat is vooral voor studenten ideaal, al weet niet iedereen dit. Ze kunnen hier, zonder hier extra voor te betalen, een koud flesje wijn komen halen. Glaasjes krijgen ze erbij en dan kunnen ze lekker in het park gaan zitten. Dat is toch veel beter dan een lauw flesje supermarktwijn?” Zelf is hij niet alleen druk met de winkel. Wijn is ook nog altijd zijn hobby. “Ik ga regelmatig uit eten. Ik lees nog altijd veel over wijn. En met mijn beste vriend heb ik in februari wijnstokken gekocht. We hebben de twintig stokken in de Volkstuin in Overvecht geplaatst. Het heet Wijndomein Nagtappel. Een grapje. Het is een samenvoeging van onze achternamen Nagtegaal en Appeldoorn. Ik zie dit vooral als een geintje. Het is fun om dit te doen. Ik heb geen aspiraties om uiteindelijk een wijngaard over te nemen. We willen gewoon een beetje pielen.”